Overgewicht

Werkstukken en spreekbeurten

Je moet elke dag eten en drinken. Je lichaam kan niet zonder. Als je te weinig eet, waarschuwt je lijf: je maag knort. Maar als je te veel eet, waarschuwt je lijf pas na langere tijd: je bent te dik geworden!

Te dik

Als je te dik bent, heb je overgewicht. Het is niet leuk om te dik te zijn. Je moet veel kilo's met je mee tillen. Je bent daardoor sneller moe. Je kunt niet goed meedoen met buiten spelen en sporten. Leuke kleren passen soms niet. En misschien pesten andere kinderen je omdat je dik bent. 

Wat kun je ertegen doen?

Je lichaam haalt energie uit eten. Maar energie die het lichaam niet gebruikt, hoopt zich op als vet. Het is niet gezond om te dik te zijn. Lekker eten (vooral vet en zoet) is wél erg leuk, maar voor eventjes. Dunner worden lukt als je gezond eet. En als je minstens een uur per dag beweegt. Bijvoorbeeld: buiten spelen, hond uitlaten, dansen, hut bouwen, lopen of fietsen naar school, touwtjespringen, balletje trappen, boomklimmen, sporten.

Gezond verstand

Gezond eten doe je met je verstand. Je lichaam wil steeds lekkere dingen eten en níet bewegen. Maak jouw verstand de baas van je lichaam. Neem drie keer per dag een maaltijd: 's morgens, 's middags en 's avonds. Sla je ontbijt niet over. Je lijf én hersenen zijn dan fitter. Eet bij elke maaltijd iets uit ieder vak van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Kies voor gezonde tussendoortjes en neem die niet te vaak. Drink water in plaats van frisdrank. Zet de tv en de computer vaker uit en ga bewegen: elke dag.